Virksomheden er sjældent stærkere end summen af medarbejdernes viden

Mange spørger i øjeblikket til opskriften bag vores anden Børsen Gazellekåring i træk. Jeg synes egentligt at det er et godt spørgsmål – for mine medarbejdere og jeg er det jo blot hverdag hvad angår vores måde at drive Cklar-Service på. Når jeg nu alligevel mærker efter og prøver at finde forskellene på mange af mine konkurrenter og os så er der en ting der slår mig: Holdbarhed!!! – Jeg er udmærket klar over at det ikke er et særligt fancy forretningsudtryk og sikkert ikke noget man ligefrem underviser i på diverse business schools…. Det er et term der dækker over flere og lidt mere komplekse forretningstermer. Men de af jer der kender mig ved at jeg kan lide at holde tingene simple: Jeg mener at ”holdbarheden” som jeg her vælger at kalde det, gør sig gældende på to kritiske punkter:

1: Den gennemsnitlige tid din medarbejder forbliver i virksomheden.
2: Den gennemsnitlige tid din kunde forbliver kunde hos dig.

I dette blogindlæg fokuserer vi på førstnævnte, nemlig medarbejderens trivsel. Man plejer at sige at rengøringsassistenter i Danmark gennemsnitligt ”holder” i lidt under to år. Her har vi en kritisk del af opskriften: Mange medarbejdere hos Cklar-Service har trods deres unge alder været i virksomheden i en længere årrække. Det er nærmere reglen end undtagelsen at du forbliver ansat hos os i 5 år eller længere. Og hvorfor så det? Hvorfor skulle unge mennesker med krudt i r**** forblive hos en rengøringsvirksomhed i årevis og ligefrem gøre karriere i denne branche?

Viden undervurderes i rengøringsbranchen

Jeg oplever tit hvor lidt engagement man vælger at investere i den enkelte lavtløns-medarbejder da man har en oplevelse af at ”alle kan undværes” når det kommer sig til rengøringsassistenter. Jeg er lodret uenig!!!

Den viden der skal sikre en tilfreds kunde vil uanset hvilke HR-systemer virksomheden har implementeret, altid bære præg af den enkelte medarbejders kendskab til kunden. Naturligvis har vi også SOP’er implementeret således at ”Kaj” kan løse opgaven hos eksempelvis Racehall mens ”Karen” hun er syg. Dog undervurderer vi ikke vigtigheden af at ”Karen” hurtigst muligt kommer tilbage hos den kunde hun kender så godt. Der opstår mange positive effekter af at have kontinuerlige forhold mellem kunde og medarbejder. Jeg vil komme yderligere ind på disse i andre blogindlæg i løbet af året. Alt hvad jeg vel egentligt prøver at sige er: Undervurder ikke medarbejderen, tro ikke at alle blot kan udskiftes af den simple årsag der er tale om lavtlønnet arbejde – operativ viden hos medarbejderen respekteres og beundres både bevidst og ubevidst hos din kunde. Og vigtigst af alt: Kunden bemærker med det samme når disse forhold pludselig ikke er i orden.

Nå men tilbage til holdbarheden… Det giver meget god mening, at desto mere operativ og faglig specifik viden den enkelte medarbejder besidder, desto vigtigere vil medarbejderen være for dit foretagende og desto større respekt vil der være omkring individets rolle og arbejdsindsats både overfor dig som leder og ude i din kundes virksomhed. Midt i denne oplevelse af tilfredsstillende arbejde og nærværende ledelse opstår TRIVSLEN hos medarbejderen – Den trivsel er naturligvis en væsentlig del af nøglen til vore medarbejdere forbliver hos Cklar-Service i årevis. Og jo, trivsel består af mange andre faktorer end de ovennævnte. Jeg har blot her valgt at fokusere på termer, der sjældent nævnes i rengøringsbranchen: Viden og ansvar!

Undervurderer du din medarbejder har du allerede undervurderet din kunde!

Jeg glæder mig til at sætte dig lidt dybere ind i mine tanker om kundeforholdene i vores branche. Følg med her på bloggen.

Rigtig godt nytår fra Cklar-Service!
– Cliff Nielsen
Grundlægger

Del din nye viden...Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin